joi, 29 octombrie 2015

Deducerea fiscala a pensiei private in Romania

Pentru varsta de 70-80-90 ne pregatim cu sport, dieta, hobby si fericire, dar nu numai: o mica pensie privata este mai mult decat fara pensie privata.

Pensia privata ar intra in pilonul III. Am pilon I, am pilon II (la ING) si am si pilon III.
Dupa cum majoritatea isi organizeaza deja pensia, pe langa economii si investitii mai este si varianta, cunoscuta si simpla: pensie privata.
Ce multi din jurul meu nu stiu este ca pensia privata se poate deduce din impozit, la nivelul de un prag de 400 euro pe an. Adica, din impozit, la fiecare salariu, vom primi inapoi 140-150 lei pe luna daca platim echivalentul a 400 euro pe an. Da, putem face pensie privata si mai mare, dar eu recomand aceasta minima.

Ce puteti face?
Discutat cu angajatorul sa se ocupe de pensia privata in plus fata de salariu. La valoarea de 400 euro pe an, nu plateste nimeni in plus, doar efort de la contabilul angajatorului.
Daca nu doriti ca ei sa se ocupe, cautati voi un pachet de pensie facultativa; apoi:
  -Informați angajatorul despre aderarea la pensia facultativa,
   -Achitați lunar contribuția la fondul de pensii facultative,
   -Prezentați angajatorului lunar dovada plații contribuților la fondul de pensii pentru ca acesta sa va poata deduce contribuția din venitul salarial brut
Astfel incat bugetul anual al familiei nu este afectat, atat cat ne incadram in pragul de 400 euro.

Cine poate opta?
Orice angajat cu carte de munca. Cei cu pfa nu au aceasta deducere.

Cum functioneaza? Banii stransi in contul personal sunt investiti (dupa aplicarea unui comision, va avertizez ca e gras!!!). Fondul de pensie ii investeste (functie de optiunea personala, sunt investitii cu risc mare si investitii cu risc scazut). Banii (cu tot cu dobanda) sunt deblocati la 62-65 ani, functie de optiune: toti intr-o transa sau in transe lunare pe o perioada de timp discutata.


Sfat pentru angajatori: puteti face acest lucru conform Legii nr.517/2003 cu modificarile și completarile ulterioare - Codul fiscal si Legea nr.204/2006 – Pensii private facultative. Pentru dumneavoastra aceasta cheltuiala este deductibila limitat la 400 euro/an/participant.

"Conform noilor modificari aduse codului fiscal prin HG nr.613/2013 publicata în 22.08.2013, art.21 sunt deductibile în limita unei sume reprezentând echivalentul în lei a 400 de euro, într-un an fiscal, pentru fiecare participant, potrivit prevederilor art. 21 alin. (3) lit. j) din Codul fiscal, cheltuielile înregistrate de angajator în numele unui angajat, la schemele de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile şi completarile ulterioare, precum şi cele reprezentând contribuţii la scheme de pensii facultative calificate astfel în conformitate cu legislaţia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitaţi autorizate, stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului în euro este cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Naţionala a României la data înregistrarii cheltuielilor de catre angajator."

Legea am gasit-o aici: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_27529/Pensiile-private-facultative-deductibile-complet-de-la-1-ianuarie-2012.html

O informatie mai putin cunoscuta este ca se poate deduce si contributia la  fonduri de pensie din afara tarii dar din UE , cu menţiunea ca Autoritatea de Supraveghere Financiara va emite, pentru fiecare caz în parte, care ii este supus atenţiei, o calificare a fondului de pensii respectiv. Nu am verificat informatia asta, nu cunosc pe nimeni in situatia asta.


Cum se calculeaza banii primiti? Metodologia nu e publicata inca de stat .... dar daca vor fi gestionati ca un fond obisnuit de pensii, ii voi recupera pe toti dintr-o transa sau voi cere gestionarea in transe anuale, pe timp de 10 ani.

Un calcul sumar este:
-deduc niste bani din taxe (400euro) - deci nu cheltui, doar discutii cu contabila si drumuri cu actele
-ii investesc (in fond de pensie privata, cu deducere fiscala)
-platesc comisionul casei de pensie privata (sa zicem 50 pe an, deci raman cu 350 euro anual).
-analizez dobanda investita si tin intr-un fond de pensii cu 3% (procentul difera de la fond la fond)

In 10 ani am strans:
4585,55euro

In 20 ani am strans:
10748,15euro


In 25 ani am strans 14500euro (am decis pe 25 ani pt acum am 37 ani, voi contribui pana la 62 ani cand speculez o pensionare anticipata; estimez ca nu o sa am perioade de somaj)

Ce pot face cu 14 mii euro in ziua pensionarii? nu multe.
Ce pot face daca nu am 14 mii euro in ziua pensionarii? mai putine.

Ganditi-va ca banii sunt dedusi din impozitul platit lunar deci oricum nu ii scoatem din buzunar dupa ce primim salariul. Poate pentru unii acesti bani sunt putini, dar pentru cei cu salariu mediu pe economie, acest gest poate reprezenta increderea ca la 65 ani nu va incepe sfarsitul lumii.

Am discutat cu cativa oameni din occident (unde sistemul de pensii private are vechime, iar deducerea de la taxe e la fel impulsionata) si absolut toti considera ca e o decizie foarte buna! si am vazut oameni ce contribuie de la ...20 ani. In randul celor la pensie, cei 2 cunoscuti au preferat sa ia toti banii intr-o transa(un belgian a spus ca tatal sau a primit astfel 50 mii euro!!),  au pus in conturile nepotilor la fiecare cateva ceva, cu diferenta au jonglat si cumperat o garsoniera in locul apartamentului vandut, si apoi sa plece in cateva croaziere.


7 comentarii:

  1. precizeaza te rog la ce tara te referi cand prezinti info de mai sus :))

    tks

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Romania. Am updatat titlul.

      Fugi in vacanta, lasa comentatul :)

      Ștergere
  2. la 12 plec, acu' sunt la birou, nu ne permitem sa pierdem juma de zi de munca :))))

    RăspundețiȘtergere
  3. Marea porcărie este că la varsta de 60 de ani când poți solicita banii acumulați în fondul de pensie, aceștia se impozitează cu 16%. Știu sigur că așa este pentru că am lucrat într-o bancă unde vindeam și asigurări. În momentul în care un client a solicitat banii, i s-a scăazut impozitul, am făcut investigații peste investigații și într-adevăr așa spune legea. Adică ai deducerea fiscală pe parcursul perioadei de cotizare apoi te împușcă dintr-una.
    Am și eu pensie pilon III și sper să se schimbe legea până ajung eu la 60 de ani. E o chestiune ”originală” made in Romania.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu am studiat acum cateva saptamani la ING; spuneau ca deblocheaza banii la 62 ani. Nu am gasit nimic de impozitare.Tu unde contribui?
      Si da, si eu sper sa se scoata impozitarea cand ajungi la 60 ani, din pacate si in alte tari se impoziteaza.

      Si chiar si cu impozitare aceasta pensie privata tot merita in pragul de 400 euro pe an pt e dedus, altfel banii tot s-ar duce la impozit.

      Ștergere
    2. si inca o intrebare: cata deducere primesti? pt ca am auzit 2 pareri diferite...

      Ștergere
    3. Eu am pilonul III la BCR. In contract scrie ca, indiferent la cat va ajunge limita de varsta pentru pensia de stat, banii vor putea fi solicitati la implinirea varstei de 60 de ani. Deducerea se face in limita a 400 de euro/an, 200 (maxim) platiti de angajat si inca 200 platiti de angajator.Cel putin asa era in urma cu un an.
      La 60 de ani poti sa soliciti sa-ti dea toti banii deodata sau in transe lunare (exact ca o pensie, ca de-aia ii spune pensie). Eu as opta pentru varianta a doua daca as sti ca aceasta pensie imi este garantata pe toata perioada vietii dar inca nici treaba asta nu e clara in Ro. Ca daca imi da cu țârâita doar pana mi se termina fondul nu are niciun rost, mai bine ii iau pe toti odata si mi-i gestionez eu.
      Dar, oricate lacune ar avea legea, mie mi se pare o metoda buna de a pune niste bani deoparte.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...