joi, 10 septembrie 2015

Intrebari ce au nevoie de raspuns inainte sa imi cumpar o casa

Am citit 2 articole americane fain argumentate despre cum decidem sa achizitionam o casa: http://www.investopedia.com/articles/mortgages-real-estate/10/ready-to-buy-house.asp ne ofera si cifre si estimati si statistici americane dar si http://lifehacker.com/five-things-i-wish-i-had-known-before-i-bought-a-house-1152993672.
Ca multi altii, m-am saturat sa arunc banii pe chirie. Asadar ideea de a cumpara casa si plati rata in loc de chirie imi surade, dar nu stiu daca acum este momentul corect. Ezitarile mele despre momentul corect au 2 motive: in primul rand timpul (oare voi sta suficient de mult in casa asta ca sa o cumpar??) , si al 2lea banii: rata.
Bon, pe langa asta este si evolutia pretului caselor. In ultimii ani pretul local a crescut usor. Daca voi sta 10 ani, atunci fluctuatiile temporare nu le mai bag in seama, dar nici nu pot sti pe termen lung care e evolutia.
Parametri de tinut cont:
-suma in care ma incadrez la banca, suma de care sunt dispusa sa dau lunar rata: americanii zic 40% din venit, eu ma incadrez la 25%. Checked.
-care este suprafata necesara familiei mele? ce daca pot sa iau credit mai mare, merita sa iau o casa mai mare sau nu? .Raspuns pt mine: 80mp2 e minimum, 100-120mp2 e maximum. Checked
-estimat scenariu de criza: de ex. ramanem cu un venit - putem sa ne descurcam cu rata? Checked.
-studiat piata imobiliara si vizitat cateva luni orice misca in zona. Cautat unde e pretul de sus, unde e pretul de jos, parti bune si proaste, la ce pret pe mp2 as putea zice: asta e afacere buna. Checked (de 2 luni am peste 20 de telefoane date si peste 10 vizite).
-bani de acte. Checked
-20% avans. Majoritatea bancilor cer astatzi avans 10-20%. (not checked yet...on going )
-asigurarea lunara. Checked
-bani pt reparatii si mentinere imobil(am nevoie de un fond de rezerva, not checked)
-pretul chiriei in zona (daca e sa ma mut, cu noua chirie acopar din rata) (Checked, ajung cu rata la 20% in plus fata de o chirie)
-play house mortage (Checked, simulez de cateva luni cum as pune rata aceea, doar ca acum pleaca spre contul meu)
-sa negociez pretul cu vanzatorul. ToDo.

32 de comentarii:

  1. Interesante articole, trebuie sa le citesc mai pe larg.
    Activitatea de vizitat mi se pare foarte deprimanta, adica la bugetul nostru si zona unde vrem , casele sunt groaznice. Si daca vizitezi prin agentii pierzi mult timp cu mersul, semnat hirtii, conversatie...iar cind ajungi la fata locului iti dai seama ca niste poze mai bune (adica nu facute incit casa sa para mai mare, mai.. altfel) te-ar fi scutit de tot timpul pierdut.
    Ce am mai remarcat : suprafata de ex 80 mp la bloc , adica pe un nivel, nu-i tot una cu 80mp la casa, ca acolo ai scari, etaj, etc, deci trebuie suprafata mai mare pt o casa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si aici sunt aceleasi agentii ca la voi :) - desi pana acum nu m-au pus sa semnez nimic. Dar na, inca nu e nicio graba, am impartit vizitele pe rand etc etc.
      Cat despre casa versus bloc, iti confirm, mi-a trebuit sa vizitez si sa inteleg asta.

      Ștergere
    2. De fapt timpul de vizitat nu pot sa zic ca e pierdut, ca inveti cite putin ce ai vrea si ce nu ai vrea. Asa am invatat asta cu suprafata, am remarcat ca mansardele sunt oribil de calduroase cind afara e cald, ca vrem sa intram intr-un antreu, si nu direct in camera...am mai vazut si posibile probleme: de exemplu linga o casa de vinzare s-a construit (la scurt timp dupa ce a fost cumparata) un imobil cu 2 etaje. Ne-am dat seama ca noi vrem sa putem ajunge pe jos la magazine , scoala, etc. Ca nu ne-ar place sa luam masina pentru orice. desi pe multi nu i-ar deranja. Cum n-avem bani de casa visurilor, am incercat sa caut un teren pe care sa cultiv cite ceva. dar si acolo mi-am dat seama ca terenul e bine sa-l ai linga casa...deci pina la urma tot mai bine o casa decit un teren cine stie pe unde, fara acces la apa.
      Ne pun sa semnam ca sa nu cumva sa contactam locatarul(in caz ca agentia n-are exclusivitate). Plus chestionarul obisnuit: ce-ti doresti, unde, citi copii ai, citi bani...la sfirsit iiti spun ca te suna dar pe noi nu prea ne-au mai sunat. Si dupa toate astea, cind ne dam seama in drum spre casa de vinzare, cam unde e situata, suntem tentati sa spunem deja NU, fara s-o mai vizitam, ca nu ne convine amplasarea. Vorba cuiva, la o casa conteaza 3 lucruri: 1: amplasarea, 2: amplasarea, 3: amplasarea.
      Ce ma mira pe undeva la ideile mele ca-mi trebuie neaparat teren sa cultiv e ca eu m-am nascut si am crescut la oras, bunicii tot la oras, la tara am mers pentru prima data cind eram in liceu si mi s-a parut ingrozitor. Dar acum vreau pamint!

      Ștergere
  2. pentru mine e o mare dif intre suma pe care banca mi-o poate acorda si cea pe care sunt eu dispusa sa o platesc - adica chit sa zicem ca banca imi da 500.000 in veci neam pururi nu mi-as cumpara o casa de banii astia
    asa ca eu am facut inevers :) m-am gandit care e suma unde eu m-as simti confortabil pe care as da-o pe rata (si care sa imi permita in continuare sa economisesc) am inmultit-o cu numarul de luni, respectiv ani, de restituire a imprumutului et voilà asta e suma pe care o cer eu de la banca.... nici mai mult, nici mai putin...daca banca imi zice ca imi poate da mai mult, no mersi caut casa de banii pe care imi permit sa ii platesc pana o gasesc :)

    acum eu am aceiasi intrebare care nu imi da pace....o sa stau suficient in casa aia cat sa merite sa o cumpar?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. deci esti si tu in aceleasi intrebari ca si mine.... Si da, si mie banca mi-ar da 500 mii, adica rata de aproape 3 mii dar nu ma bag, pt ca daca unul din noi isi pierde serviciul, we are fucked :D
      Desi, privind obiectiv dupa citit cartea Tatal bogat, tatal sarac, ar merita luat ceva de 500 mii si sub inchiriat o jumatate, astfel incat casa sa devina un activ.

      Ștergere
    2. mda... pai sa zicem ca cumpar casa, insa peste un anumit numar de ani imi schimb planurile si vreau sa o vand - pretul de la acel moment va acoperi cat am dat eu bancii, plus banii de acte, plus comisionul de plata anticipata a creditului?
      in momentul de fata, cresterea de 1-1.5% de la an la an....daca nu am de gand sa imbatranesc aici, se justifica traitul cu frica daca imi/ne pierdem joburile we are fucked? this is my question.....
      in situatia mea rata ar fi aproape dublu cat am eu in prezent chiria, asta daca continui sa stau unde stau acum; daca vreau urmasi, situatia se schimba ca tb sa mut bobul cum se zice din popor :) si prob ca diferenta chirie rata tot pe la 20-30% ar fi

      Ștergere
  3. Si la mine s-ar duce la dublu.
    La pierderi, pe langa pretul actelor adauga si asigurarile(aprox 100 lunar) si dobanda(2%, varianta usoara), plus suma de reparatii/interventii.
    La castiguri: eu am calculat cat as putea deduce din taxe ( 2-3 mii anual e estimarea mea cheltuieli profesionale, dar fiind ipoteca pt imobilul unde locuiesc, ar mai veni sanse sa deduc ceva....).

    O alta varianta de investitie de la vecini: cumparat o garsoniera si inchiriat la negru (gen regim hotelier /sau pe airbnb) - in Bruxelles se practica, saunt care vin pt cateva sapt/luni sa munceasca, sau care cauta regim hotelier pana isi gasesc ceva de inchiriat.
    Declarat oficial ca tin acolo sediu de firma si dedus toate cheltuielile(castig cateva mii anual).

    RăspundețiȘtergere
  4. Citind ce ati spus, cu tot ce pierzi cind vinzi, ma intreb de ce avem atitia vecini care isi iau case, adica iau apartament la bloc, apoi peste citiva ani(nu multi) majoritatea isi iau case, iar la case uneori incep prin ceva mic si apoi vind si iau mai mare; Chiar si la apartamente avem vecini care s-au mutat de curind la o camera in plus pe aceeasi scara. N-am gasit inca raspuns la intrebarea asta.
    De fapt am observat ca pe aici isi iau de tineri ceva mic apoi pe masura ce avanseaza in viata vind si cumpara mai mare.
    La negru n-as risca nimic. Chiar vara asta a descins politia la Paris intr-un cartier unde multi inchiriau pe airbnb, dar apareau ca locuinte sau sedii de firme.
    Noi bani de casa n-avem(ca avem pretentii: zona buna, altfel nu vad rostul). Asa ca in ultimele luni ne gindim daca sa nu luam un apartament pe care sa-l inchiriem.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ca o parere personala, dobanda de la economisit (depozite) e prea mica asa ca cel mai simplu mod de a tine economiile e intr-un imobil (acopera inflatia si cu un pic de inovatie poate deveni un bun activ).
      O sa intreb contabila cum as putea gestiona achizitia unui imobil ca firma si sa il inchiriez cu profit pe firma.

      Ștergere
    2. cred ca tine milt si de profil ....sunt expatriati cei ce si-au luat case? sunt francezi? daca as fi locuit in Buc si ar fi trebuit sa aleg intre chirie si rata, sigur optam pt rata; dar asa, nu ma vad la 50 de ani pe tarla la brx, ci mai degraba avand o casa undeva la tara unde pot sa fac agroturism; so....pt mine/noi cel putin e mai ok sa fiu linista ca nu ma da nimeni afra din casa daca nu imi mai permit sa o platesc (cel mai negru scenariu) ca am oricand varianta b, teren agricol cu casuta pe care o pot rentabiliza imediat
      modelul meu sunt cei de aici - http://iulianai.blogspot.be/ eu sufar literalmente cand le citesc blogul, in sensul bun, ca e exact ce mi-ar place mie sa fac

      Ștergere
    3. Of, aproape ca-mi dau lacrimile citind blogul ala. Vreau si eu!!!

      Ștergere
    4. Cunosc senzatia :) asa patesc si eu de fiecare data :)
      eu il citesc aproape de pe la inceput, de cand a inceput tipa sa scrie; asa ca pot sa spun ca am fost alaturi de ei :); la un moment dat chiar am corespondat cu Iuliana, i-am dat cateva sugestii de promovare, ata de dragi imi sunt :)
      dar daca scormonesti arhiva ai sa vezi ca are niste posturi in care zice clar ca viata la tara e grea si nu e facuta pentru cei carora nu le place munca, adica e frumos la tara, dar ca orice lucru, asta vine cu un pret :))

      Ștergere
  5. Nu, nu vreau sa vad bloguri de lume mutata la tara! Ma face sa fiu si mai deprimata, cum zici, ca sufar ca as vrea sa fac asta.(dar bineinteles ca o sa ma uit ...)
    Eu nu ma vad la batrinete decit in Romania. De-aia cel mai rau imi face cind citesc de straini care s-au mutat in Romania si ce bine se simt. Cred ca fiecare suntem diferiti, eu sunt una care nu ma simt acasa aici.
    Cu chirie esti mai liber, poti pleca oricind. Si nici nu platesti taxe funciare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu m-as vedea si in Tenerife, intr-o garsoniera si toata ziua pe plaja sau pe munte.

      Ștergere
    2. la noi e Portugalia in vis :)) intr-un sat din ala uitat de lume, la mare, cu pescari ce isi vand "recolta" pe nimica toata :)))))
      dar nicio o Spanie n-ae strica :)))

      Ștergere
  6. De la noi din bloc oricum toata lumea "emigreaza" dupa pensie , vorba unui vecin: "ce sa fac aici, sa imi iau un ciine sa-l plimb toata ziua?!".

    RăspundețiȘtergere
  7. La mine sotul nu vrea la tara si zice ca idealizez eu lucrurile. Asa ca mai bine-ar merge ceva la mare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Problema la tara e ca depinzi de masina, sau devii organizat. Dar e mult de munca, si multi oraseni nu isi dau seama de asta/sau fug de asta.
      Eu am 50mp2 la 1km de casa si cata treaba e...(daca nu ar fi limacsii, viata mi-ar fi mult mai simpla :D si mai productiva )

      Ștergere
  8. Inainte de '89 pamintul de la bloc s-a impartit in parcele si eu cultivam cu mare drag si spor parcela noastra. Asa de multe rosii se faceau. Deci ceva experienta am. Si pina o sa avem pamint, citesc despre permacultura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in agricultura cred ca cel mai important e studiul, si nu munca/experienta.

      Ștergere
  9. Și mai trebuie să fii obsesiv de atent la condițiile creditului deși contractele au cam 100 de pagini cu condițiile generale cu tot. Oricum e greu de stabilit dacă pe 30 de ani o să ieși mai bine cu dobândă variabilă sau fixă dar măcar să știi în ce te bagi când semenzi.
    Cât despre căutarea unei case, uite ce am învățat eu pe vremea când căutam http://oglindaluierised.blogspot.ro/2014/03/eu-cu-mine-si-agentii-imobiliari.html#.VfF0N9Kqqko

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu va fi prima mea achizitie, deci sa speram ca am invatat din gresalele cu VBR.
      Cat despre agentii imobiliari, numai de "bine" :)) - stai sa vezi cand nici nu vin si nici nu raspund la tel :D sau imi spun ca vizite numai de la 9 la 17 ca asta e programul lui de munca etc etc. As fugi de agentiile mari...ca de naiba, ca numai lenesi au acolo, dar din pacate pe acolo trec majoritatea imobilelor....

      Ștergere
    2. aici ai posibilitatea sa ti le ei pe amandoua adica iti alegi perid cand vrei cu dobanda fixa si cand cu dobanda variabila; dar da e foarte imp sa citesti contractul ala, chiar si de 100 de pagini; adica nu iti iei o masina de spalat de 300 de euro, faci totusi o achizitie unde te inhami sa platesti cel putin 20 de ani

      imi dau seama cat de importanta e decizia asta - noi cand ne-am luat ap in buc am avut cam toti banii, asa ca nu ne-am stresat cu credite si cu probleme de genul oi avea acelasi venit si peste 10 ani....

      Ștergere
    3. eu in Buc. am avut ipoteca. Apoi am facut plati anticipate, cate putin, cate inca o rata in plus cam la 2-3 luni, si astfel am achitat mai devreme.
      Ideea ca daca stau sa astept sa strang toti banii de imobil as pierde enorm banii dati lunar pe chirie. Si ar dura 20 ani sa strang banii...

      Problema ramane ca eu stau acum f. ieftin, dar imi doresc altceva - iar chirie atat de convenabila nu gasesc, cat si proprietar sa imi dea posibilitatea sa deduc din cheltuieli.

      Ștergere
    4. La voi nu exista leboncoin sau pap? Ca sa nu mai treci prin agentii?
      30 ani??!! Nu-i cam mult? Cu cit il lungesti cu atit taxele sunt mai mari.

      Ștergere
    5. 30 ani, pana la pensie, doamna pana la pensie. Ori o facem lata, ori ce :)
      P.s. eu ma fac simulari la unul pe 25 ani, primii 5 ani dobanda fixa, si asta in ideea ca dupa primul an care o sa ma cocosheze la buzunarel (mutat, zugravit, mobila noua/aranjat, etc) apoii sa fac plati anticipate si din 25 ani sa ajung undeva la jumatate. Practic scenariul meu este ca atunci cand termin de platit, imi permit sa o inchiriez, spun stop la job si sa traiesc fericita pana la adanci batraneti.

      Ștergere
  10. Sunt abonata(habar n-am cum am ajuns sa ma abonez) la blogul unuia care cistiga bani cu blogurile si da sfaturi cum sa faci bani din asa ceva. Si chiar azi era un filmulet cu un acolit de-al lui care muncind 5(cinci!) ore pe luna cistiga 2mii de euro...a ajuns sa faca asta dupa 2 luni de cind si-a dezvoltat afacerea. N-am avut rabdare sa vad filmuletul pina la capat(mie imi place sa citesc, nu sa ma uit la YouTube)...dar poate ca ar trebui. Àla deja traieste fericit...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca ar fi asa usor, cred ca toti ar face la fel. Asa ca da-ne si noua youtubul.

      Ștergere
  11. Poate pe tine te ajuta https://www.youtube.com/watch?v=tM4NL9yqP4s&list=PLlNaq4hbeacTj0yopflgCkk_DEWlpuVbd&index=14
    Cind faci 2mii pe luna(chiar si o mie!) da-mi un semn si mie.

    RăspundețiȘtergere
  12. :)
    fara legatura cu casa, imobiliare sau altele(doar cu youtubul), il stii pe Cyprien?
    https://www.youtube.com/watch?v=qDfl78d26U4

    RăspundețiȘtergere
  13. personal nu, dar ce vedeta e pe youtube, da.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...