miercuri, 11 februarie 2015

Ce cultivam din resturi

Dupa cum Abraham Lincoln a spus ,"The trouble with quotes on the internet is you never now if they are true." este unul din citatele care ma caracterizeaza.
Abraham Lincoln a murit in 1865 dar nu din cauza lui am inceput sa testez acasa ce pe net pare credibil sau nu.

Despre cresterea legumelor din resturile din bucatatie am gasit pe mai multe site-uri; doar suntem in anii cand reciclarea e la moda. Avantaje: zero costuri, cresc repede, evolutia se vede in fiecare zi, satisfactia de a creste ceva din miinile mele este .... nemaipomenita, am implicat si copil etc.
La ce am folosit asta? la obtinerea unor frunze fragede pt salate, decorat feluri de mancare, dar si pus in pamant pt a obtine planta ca atare.

Ce nu spune nimeni este ca nu merge ...la fiecare planta, la fiecare casa, la fiecare clima. Lipsa de soare si caldura va incetini dezvoltarea; se poate cultiva in apa dar apa de la chiuveta poate fi prea clorurata, din planta organica sunt sanse mai mari de iesit decat din produsele in supermarket, unele plante intra in anul 2 al ciclului de viata deci vor inflori in loc sa faca bulbi etc etc.

Din experienta mea, cele mai 'entuziaste' plante sunt:

1. morcovul si sfecla rosie. Am taiat aprox. 0,5cm din partea dintre radacina si frunze si pus in apa. In 1 sapt. am avut frunzulite de cativa cm pe care le-am consumat in salata. Sfecla scoate si radacini dar morcovul f. greu, asa ca sfecla a ajuns si in pamant. Morcovul a ramas doar sa produca frunzulite si sa consum frunzulitele - bucatile care au inceput sa putrezeasca le-am aruncat imediat.

2. telina. Am taiat aprox. 0,5cm din partea dintre radacina si frunze si pus in apa. In 1 sapt. am avut frunzulite de cativa cm pe care le-am consumat in salata, dar scos si radacini si am pus totul in pamant
La fel cu pastarnacul.

3. cateii de usturoi i-am pus in apa sau pamant. In apa au scos radacini si frunzulite in 2 sapt. Apoi i-am mutat in pamant. I-am mancat pe post de usturoi verde

4. patrunjelul e de 2 feluri: de radacina sau de frunze. Cel de frunze face o radacina mica si firava, am pus radacina in pamant si s-a adaptat rapid, primele frunze (cateva sapt.)sunt super aromate dar apoi se grabeste sa faca flori

5. nap pus in pamant va face radacini si flori. L-am aruncat :))) ca a crescut de 1m pe balcon

6. praz si ceapa verde. Le-am taiat de aprox. 2cm din partea dinspre radacina, lasand radacina integra. In 2 sapt. au inceput sa scoata frunzulite.

8 comentarii:

  1. mie nu mi-a iesit deocamdata decat cu hreanul. era din supermarket, dar incepuse sa incolteasca, asa ca l-am pus in pamant si acum are vreo trei frunze maricele. nu le-am gustat, dar mi-ai dat o idee, sa-i fac niste poze in we asta :)

    RăspundețiȘtergere
  2. i think u are kidding cu Abraham Lincon de la inceput - din cate stiu eu :) pe vremea lui nu exista Internetul :))))))))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bineinteles ca e o gluma :) sa nu fie f. subtila am scris si anul mortii sale :) - e genul de gluma care ma caracterizeaza.

      Ștergere
  3. aha, am priceput acu'.... io is excesiv de rationala :))) mie si glumele cele mai simple tre' sa mi le explici; prietenii imi zic Data :))))
    Iulia Be

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu sunt o persoana care rationez (chiar dupa izbucnirile colerice, cand ma calmez, incep sa citesc/studiez/incerc sa inteleg). De aceea am si pus expresia la inceput :) - ca simt ca mi se potriveste.
      De ex. am citit ca sunt multe plante ce se pot cultiva din resturi. Am incercat cu peste 20 de plante, dar ce mi-a iesit - am scris aici. Dar majoritatea le-am folosit frunze fragede, pt salate, pe cand informatia asta nu am gasit-o la multi.

      Ștergere
  4. io nu am incercat niciodata....am auzit si despre ananas ca poti obtine puietul, copacelul adica, prin acelasi procedeu amintit de tine aici, n-am incercat insa sa vad daca e adevarat sau nu....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am incercat din ananas si avocado. De 3-4 ori. Nu mi-a iesit. Fiind produs de la mare distanta, banui ca a fost tratat sa reziste ... sau nu i-a placut clima din casa mea.
      Acum incerc cu cartofi dulci, dar am decis sa incetinesc exotismele si sa incerc produse locale, de la producatorii locali. Si astea functioneaza!.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...