marți, 17 februarie 2015

Despre paduchi

Ei bine, se poate intampla oricui cu copii de varsta scolara, dar si celor care locuiesc in comunitati dense, ca in orase. Nu e cel mai rau lucru în viața, dar e deranjant: nu doar ca va trebui curatam paduchii si ouale din parul copilului tau, dar trebuie, de asemenea, sa verificam toata lumea din casa, curatat  casa, masina, dar si informat toti cei din jur. Cu rusinea asta am crescut toti, deseori copiii rad unul de altul, dar ... se intampla. SI MIE MI SE POATE INTAMPLA!

Un mesaj  l-am remarcat la o scoala afisat pe usa: Alerta de paduchi. Astfel toti parintii vedeau dimineata si seara aveau cum sa verifice copilul daca nu cumva deja a contactat. Informarea si preventia e cel mai bun pas care se poate face in caz de...paduchi.

Pasi functionali:
1. toti din casa sor va spala cu ... ceva chimicale. Se gasesc la farmacii, dar si in supermarket.
2. respectat cu strictete ce scrie pe produsele chimice. Daca spun ca la 36 ore trebuie repetat spalatul parului, atunci repetati spalarea! si nu lasat la 2-3 zile pt ca nu va mai fi eficient, ouale vor ecloza, si... o luati de la capat
3. spalat paturile, lenjerii, draperii. Totul trebuie sa fie spalat în apa fierbinte timp de cel puțin 20 de minute. Pentru acele lucruri care nu pot fi spalate se pot baga in saci  si sigila pentru cel puțin 2 saptamani.
4. impartiti task-urile in casa. mama spala copiii pe par, tatal impacheteaza hainele; implicarea trebuie sa fie unanima.
5. aspirat toate covoarele din casa si bagat in saci toate pernele si cuverturile care nu ar putea potrivi în masina de rufe
6. spalat  paltoane, palarii, esarfe, si rucsaci scoala, jucarii de plus etc.
7. Masina. Daca e de piele, e mai simplu, aspirat si sters cu carpe. Daca e de panza: aspirat si pulverizat cu ceva solutie speciala. Ei bine, in momentul asta am constientizat ca si canapelele in casa trebuie curatate..asemanator.
8. accesoriile de par. Pe site-uri am gasit ca piepteni si perii se recomanda sa stea in apa foarte fierbinte timp de 10 minute. Acum, atentie, nu se pot fierbe periile de plastic :) ca se deformeaza. De aruncat/spalat si elasticile de par.
9. exista saloane speciale de...despaduchire. Si costa :) - dar pt doamnele cu par lung, cret, nu vad alta solutie. Am auzit de o cunostinta care a tuns fetita...


Inainte de asta, am incercat sa inteleg cum se iau dar si cum se inmultesc. Cel mai des se iau prin haine: haine puse in cuier alaturi, imbratisat, jucat impreuna, dar si de pe haina pe haina, si asta se intampla in inghesuiala de la metrou/buz etc etc Unii spun ca doar 7 zile altii 2 saptamani e durata ca toate ouale sa eclozeze, asadar tratamentul trebuie repetat perioada asta. Probabil de aceea se tin 2 sapt. lucrurile izolate - pana la eclozarea ultimilor oua si lasat sa moara de foame :). Se hranesc numai cu sange, deci au nevoie de o gazda, altfel mor repede.

7 comentarii:

  1. am spus-o si o repet cat de des pot ca belgii, mai ales cei din patura saraca si medie inferioara, stau groaznic la capitolul igiena..... iar de paduchi la copii, nu ca nu ar fi normal la copii (desi nu accept ideea de a avea paduchi ca normalitate), si eu am avut cand eram mica, insa sincera sa fiu in prag de secol XXI, intr-o tara dezvoltata, mi se pare freaky, am rude si prieteni in ro cu copii la gradinita si la scoala si nu am auzit sa se planga ca ar fi luat paduchi
    si daca mai exista si saloane speciale....pai asta explica foarte mult fenomenul
    banuiesc ca scoala era dintr-un cartier majoritar in persoane cu par cret....

    PS:de cand am inceput sa citesc postul ma scarpin incontinuu in cap :)))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu am inceput sa ma scarpin cand am vazut afisul la scoala :))))
      Doamna ne-a zis ca in fiecare an au 1-2 cazuri. Ma bucura ideea ca informeaza toata scoala, sa verificam copiii.

      Si eu am avut in copilarie, de vreo 5-10 ori. Sunt persoane care iau usor, iar verisoara mea era si mai 'strangatoare' decat mine, ea e si genul la care trag si toti tantarii etc. deci poate o fi si asta un factor.
      Totusi exista multe cazuri si in Romania, chiar daca nu o spun public (inca e o rusine...). Asta a spus o farmacista ca ar avea vanzari, mai ales toamna/iarna. Cazul cu fetita care a ajuns sa o tunda scurt parintii e in Ro, dupa o perioada lunga in care nu au reusit sa o curete. De atunci tot citesc, si am incercat sa inteleg mecanismul si sa imi dau seama ce functioneaza si cand consider ca o familie este 'clean' , dar si riscurile intregii comunitati.

      Ștergere
  2. In Ro , copii care au inca lindeni , sunt primiti la scoala , si astfel incercarile zadarnice a unora de a scapa de paduchi se egaleaza cu zero ....Motivul ?..citez " nu avem voie sa ingradim accesul la educatie a copilului "....dar avem voie sa umplem scoala de paduchi ...punct !!!..... vai de orasele , catunele , unde avem etnie rroma in majoritate - VORBESC DIN EXPERIENTA !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu vin de la tara, am crescut in catun cum bine spui; mergeam la scoala si am avut 2-3-4 copii rromi in clasa. Doar clasa A si B (alea cu spagi) nu aveau niciun copil rrom, in rest invatatoarele erau obligate sa ii imparta intre ele. Abandonau repede scoala, nu au terminat clasa a 4a...

      Nici aici paduchii nu sunt motiv de oprit copilul la scoala. Se da o scrisoare la toti parintii. Aici in fiecare scoala exista un numar de copii asistati social (un fel de romi ai belgienilor, cate 5-10 in familie, la fel de nespalati doar... mai negri si mai creti :)) )
      Ouale nu sunt motiv de contagiozitate. Dupa ce eclozeaza, da, de aceea m scris articolul, ca eclozarea se produce si in 7 zile, ca parintii (ca mine) cand stiu ca e alerta) verific si spal cu un samponel preventiv.

      De fapt, problema paduchilor a fost doar in perioada cand transmiteau o boala (tifosul nu stiu care) - astazi paduchii sunt la fel de riscanti ca si tantarii.
      Problema ramane la mentalitatea noastra comunista, cand eram aratati cu degetul, cand era rusine, pt mine e la fel de grava ca perioada cand isi ascundeau rusinile ... si asta datorita necunoasterii. De aceea am scris despre procedeul de luptat cu paduchii: nu e greu, astazi e simplu, cine are o casa/familie ingrijita corespunzator nici nu va avea probleme sa scape. Chiar daca copilul vine cu 2-3 clareti, datorita atentiei periodice voi descoperi din timp si nu va exista riscul de inmultire necontrolata.

      Ștergere
  3. Da, adevarat ca pe vremea noastra era o rusine, n-am avut .
    Aici a avut unul din copii(fata, par lung...), cineva chiar imi zicea ca poate producatorii de solutii anti-paduchi infesteaza scolile.
    Eu am gasit ceva nu f chimic, care omoara paduchii asfixiindu-i Tin minte ca am investit o avere atunci in produse anti paduchi si sampon de dat dupa, a trebuit sa repet aplicarea de mai multe ori decit ziceau producatorii.
    Lucrurile mici si greu de curatat-dezinfectat gen perii de par, elastice de par le-am bagat la congelator, pentru ca mor si ouale, nu mai tin minte cit le-am tinut.
    Cred ca luni de zile dupa actiunea anti-paduchi aveam impresia ca am mincarimi in cap.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La congelare nu m-am gandit! (nici nu am cautat pe net, e drept). Multumesc de sfaturi. In rest, aici la scoala dar si presa recomanda sampoane chimice.

      Si pe mine ma mananca de cate ori vad afis pe scoala. Dar pe mine m-a ajutat mult sa citesc pe net, sa scriu ideile, sa inteleg ca se iau usor, ca nu e problema de igiena (cica trag mai ales la persoanele curate) si ca unii nu se chinuie sa curete si ouale asa ca dau sampoane de mai multe ori (decat scriu pe sticlute).

      Ștergere
  4. Pe acelasi principiu de asfixiere a paduchilor se unge din belsug capul cu ulei, se acopera cu o punga de plastic si se tine nustiu cit timp si se pare ca mor toti. N-am incercat atunci, am citit mai de curind.
    Pe linga paduchi, aici sunt f raspindite verucile care se iau de la piscina. Inainte de a incepe inotul cu scoala, monitorul de inot i-a controlat pe toti, iar la a 2-a sedinta cei cu veruci n-au fost primiti decit cu sosete de cauciuc.
    Si veruci am tratat o gramada.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...