joi, 13 august 2015

Imi permit sa iau un animal?

De ceva timp copila din dotare imi cere un animal in casa. Cred ca toti copiii au perioada asta - eu am avut iepuri (au sfarsit in farfurie), porumbei, vrabie, pisica, etc.

Cum decidem ca e momentul pentru un animal?
1. Timp. Avem in plus 1 ora zilnic pt plimbare/jucat cu el? Avem disponibilitatea pentru cautat concedii  animal friendly? Avem cum sa ii oferim prezenta  langa el?
2. efort si rabdare. Daca avem mobila fancy si covoare scumpe si tinem ca fiecare franjur de la covorul persan sa nu fie deranjat din perpendicularitate, atunci mai bine nu luam caine/pisica/iepure. Un animal implica rabdare, iar daca nu este  atunci renunta, pt ca amenzile si procesele pica pt prostul tratament al animalelor
3. legi. Functie de legile orasului/regulamentul blocului aflam daca putem sau nu. Da, sunt blocuri unde e interzis cu caine talie mai mare de 10kg.
Evaluati si vecinii de bloc/casa daca sunt de acord cu un patruped in jur si cu ce fel. Eu de ex. as protesta daca cineva isi ia sarpe in bloc.... iar unele tari amendeaza familiile cu caini ce latra/fac zgomot/ataca, ajungandu-se pana la eliminarea familiei din bloc sau mai rau, fortarea eutanasierii.
4. Bani. Aici sunt multe variabile
-unele blocuri ridica tariful la intretinere. Unii proprietari ridica suma de inchiriere/garantia aprt. la inchiriere
-proprietarii au dreptul sa ceara hartii/dovada ca e animalul ingrijit (zgarda,sterilizare/deparazitare etc)
-unii proprietari interzic animale atunci chiriasul cu aniaml e in situatia de a-si cauta alta chirie
-costuri lunare cu alimentatia animalului (desi nu e obligatoriu de hranit cu alimente speciale, totusi inca o gura la cratita, zi de zi, se simte)
-costuri initiale de in registrare veterinar ( chip, zgarda, sterilizare - obligatorii acum in orase)
-costuri anuale cu vizita veterinar (ca si orice membru de familie ce merge la dr pt control, si animalul are nevoie)
-costuri optionale cu medicamente/medic(desi un animal ingrijit si iubit , ca si un om  nu se va imbolnavi usor-mai  pot fi probleme genetice! ce implica medici)
-costuri anuale cu castron/zgarda/lesa/tuns/coafat/minge de joaca/cos de dormit etc ec

Dupa ce am scris acest articol, am gasit si observatiile de pe alt blog: http://moneyning.com/life-style/can-you-afford-to-get-a-pet/ si mi-am dat seama ca sunt si alte costuri cu intretinerea casei dupa animal, da si schimbarea la ce roade cainele/iepurele etc
Cateva sugestii de acolo sunt:
- daca va plac cainii, inainte de a lua unul cautati un extra job zilnic sa plimbati un caine din vecini. Experienta invata.
- luati cainii/pisicile vecinilor la voi cand sunt vecinii in vacanta. Experimentati locuitul si coabitatul cu un blanos puricos.
- voluntariat intr-un centru de ecarisaj. De cateva ori pe saptamana. Tocmai pt a fi alaturi de cei in nevoie.

Daca te descurci cu greu cu banii de la un salariu la altul - nu iti lua un animal.
Daca ai datorii si viitor nesigur - nu iti lua un animal.
Daca nu reusesti sa iti mentii o viata echilibrata si responsabila (sanatate, echilibru psihic, ritm de casa/job/miscare) - nu iti lua un animal.
Daca nu reusesti sa fii alaturi la sfarsitul vietii (problemele medicale costa...) atunci nu il lua.

Toate astea sunt pentru binele animalului. Animalul nu are nicio vina ca este luat prost, si nici nu poate spune ca sufera.

9 comentarii:

  1. Desi inteleg frica majoritatii pentru serpi si alte reptile, nu sunt de acord cu interzicerea lor in apartamente. Intentionez sa ma specializez fix pe reptile si tot felul de animale exotice, ca viitor medic veterinar.
    In rest...eu am 6 animale, stiu ce inseamna costurile in privinta lor, dar nu as sta fara nici macar o secunda. Imi planific orice in functie de animale, merg doar in locuri cu animale si chiar imi doresc sa construiesc un adapost, in viitorul apropiat.
    Probabil ca atunci cand o sa ma stabilesc undeva o sa am si o mica ferma cu tot felul de animale, dar nu crescute pentru consumul de carne (nu mananc), ci strict ca animale de companie. Inteleg faptul ca oamenii au alte prioritati, eu insa imi croiesc viata alaturi de animale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca ar fi ca tine toti stapanii de animale....

      Ștergere
    2. Nu-i nevoie sa fie ca mine, e nevoie doar de un pic mai multa atentie din partea celor ce vor sa cumpere/adopte un animal. Foarte multe animale ajung sa fie abandonate pentru ca oamenii nu se informeaza din timp si nu-si dau seama ca un animal nu e un bibelou. Simte cam tot ceea ce simte un om, are cam aceleasi nevoi primare si, orice ar crede majoritatea, animalele au foarte mare nevoie de atentie (pana si pisicile, care-s cunoscute pentru faptul ca sunt mai independente decat un caine).

      Ștergere
  2. aceleasi probleme le-au avut 2 vecini. Si cu castrare si fara. Problema e aceeasi - alimentatia pisicii nu e cea fireasca asa ca au introdus si carne (cand aveau proaspata) si oua.

    RăspundețiȘtergere
  3. Alimentele alea uscate sunt f periculoase.
    Eu am citit mai demult ceva care mi-a dat de gindit: sa ai un animal e antiecologic. Bine, asa, si sa ai un copil e antiecologic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. alimentele uscate sunt doar un produs comercial.

      In rest, eu consider util un animal acasa. Ideal la casa -pt binele animalului. Sunt atatea abandonate pe strazi care merita o viata mai calda.

      Ștergere
  4. Bifez viitorul nesigur cu doi porcusori de Guineea proaspat achizitionati, in loc de antidepresive :))
    Functioneaza, mai ales dimineata cand ma trezesc eu prostdispusa- pana ajung la cafea si ei saracutii urla ca-mi aud pasii si stiu ca " s-a trezit mancarea"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. porcusorii de Guineea sunt din cele mai usor de ingrijit animale. Aparent sunt sensibili dar nu implica nici efort/cunostinte muulte. Doar sa gasesti pe vreo vecina sa iti vina zilnic sa ti-i hraneasca in vacante.

      Ștergere
    2. Am gasit un medic chirurg :))
      Da pe urma o dam in bara. Cel mai bun prieten e acum in concediu sau mai bine zis a fost. Nu-s usor de "plasat". Lui ii lasam cheia si cand plecam 3 zile venea si mi-i bibilea:))
      (Deci ii am)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...