joi, 12 februarie 2015

Cum administrez un buget obisnuit

Cum administrez un  buget obisnuit

Articolul l-am scris la cererea unei amice. Stiu ca pentru multi o familie cu 2 salarii minime pe economie sau un salariu mediu pe economie este buget mic, dar daca privim cifrele, sunt 4mil  romani care le intra in casa un singur venit= minim pe economie, si mai au si copii.
Asadar un venit mediu pe economie inseamna un buget obisnuit. Jumatate de Europa se descurca asa.

Cum il organizez:
-am studiat si folosesc la maxim deducerile din taxe (pt copil exista o deducere mica lunara), platitul impozitului la timp este mai ieftin, reducerea  tuturor taxelor bancare (inchis conturi inutile, folosit doar unu, scot de la acelasi bancomat o data la 2-3 sapt pt a nu avea comision de retragere, platesc cash unde pot, transfer bani o data pentru mai multe luni pentru factura de mobil) si astfel platesc comision de sub 20 lei pe an
-fara credit, fara rate, fara card de credit. Daca vreau sa cumpar ceva - fac economii intai.
-liste si totaluri. Stiu cat consum pe mancare pe sapt/pe luna, cat am facturi, cat dau pe detergenti la 6 luni etc
-analizat facturile - ele sunt cel mai mare consumator din casa mea, mai mare decat mancarea. Mai intai am scris toate facturile: si am vazut ca facturi lunare dar si facturi anuale. Am negociat abonamentele la mobil (unul e de 2 si unul de 4 euro), am renuntat la tv, am renuntat la telefon fix, am schimbat abonament la electrica, am renuntat la calcat + feon, minim aer conditionat, schimbat robinetele si pus filtru de presiune si am atentie la consum de apa, robinetele la calorifere le inchid noaptea - in final facturile au scazut cu 30-40% per total
-cumpar lucruri la mana 2a, vand la mana a2a. Nu tin lucruri mai mult de 1 an fara sa le folosesc deloc asa ca mai bine le vand.
-fac buget de mancare si meniu pe perioada medie si lunga - aici m-am inspirat din retetele din bugetul cu 300 lei pe luna pt 2 adulti.
-liste de cumparaturi si le respect.
-merg la supermarket 1 data la 6 luni pt detergenti etc (aloc bani: 100 pentru  detergentii: un de par, unul de vase, unu de maini, unu de masina de spalat, pt sapun lichid iau unul maaare de la DM si reumplu si folosesc pentru corp si miini, hartie igienica)
-merg lunar la supermarket pentru faina, zahar, ulei (30)
-merg saptamanal la piata (100), gatesc de la zero, am rezerve pe iarna (ei, greul acum este ca le-am terminat...), resturile congelez (dar de acum nu mai am nimic congelat).
-analizat cateva luni ce arunc si am luat masuri si redus gunoi: cumpar cantitati mari eventual nu ambalat, comand impreuna cu prietenele, in final am redus si cheltuieli gen timp/transport/ambalaje etc
-masina de cusut si facut retusuri in casa dar si pt altii
-fac cadouri hand made. La aniversari, prieteni nu mai cumpar cadouri ce ajung sa le zaca prin casa , ci .... incerc sa le fac eu: prajituri/torturi, ceva tricotat/cusut au ajuns mai apreciate decat a 20a papusa/parfum luata ...
-cand sunt  intrebata ce cadou vreau, cer cadouri practice: gel de dus, o floare etc.
-micro gradina (jardiniere) imi asigura verdeata si condimente (scumpe rau in zona si in perioada asta...)
-petrecerile le pot tine acasa/la iarba verde. Nu cheltui bani in baruri/restaurante. Fac pachet pt mesele in afara casei. Nu rontai intre mese pt ca asta da tendinta de a cumpara chestii...de foame.
-investit excesul financiar. Aici e nevoie de educatie, citit, studiat piata financiara, piata imobiliara etc si sunt la inceput de drum ... o sa mai studiez in urmatoarele luni si o sa scriu despre asta.

Toate astea cer timp si rabdare. Schimbarile se fac cu pasi mici, pasii vin unul dupa altul. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...