marți, 10 februarie 2015

Seminte gratis, gradinarit gratis


Cat costa gradina? Cat vreeeti sa coste, atata costa! Va intindeti cat vi-e plapuma. Va doresc o plapuma mare sau mai bine luati un metru si masurati atent plapuma si va intindeti pana aproape de limite.

Seminte si rasaduri gratis se pot obtine din semintele recoltate de noi. Este mereu un risc cu rasadurile cumparate sau semintele cumparate  din surse/de la firme neverificate de noi. Si chiar daca sunt de incredere, exista riscul sa iau si sa nu fie exact soiul care il vreau (nu le cunosc numele foarte bine) sau exista un risc sa nu germineze. Si costa.
Eu am ales sa recoltez singura seminte de la plantele care mi-au placut, am cantitate in plus  si ma gandesc sa le folosesc moneda de schimb sau sa impart la vecini/prieteni din rasadurile facute. la fel,d sper sa le folosesc drept cadou si sa ofer ghivecele / mici ladite cu 2-3-4 plante asociate, si un mic indrumar cum sa ude si sa recolteze.

Ce seminte am recoltat, si cand

Seminte de busuioc
Cum: am lasat sa infloreasca, sa scoata seminte, si sa pice pe sol. O parte le-am cules pe o hartie, o parte vor ramane acolo, si se vor descurca la anul.

Seminte de rosii
Din rosiile deja incercate de mine am remarcat un soi: cherry f.roditor, a produs 9-10  ramurele cu multe multe rosioare mici si aromate. Din 2 mari si bine coapte,   rosii care mi s-a parut reprezentative pentru soi, am sectionat pielea si din interior am scos cu lingura partea din pulpa  cu seminte. Am ales semintele la sfarsitul lui august si pus pe un servetel sa se usuce. Am pus apoi un nume sa stiu ce am acolo.
Din rosiile de vara tarzie care mi-au placut la gust am ales cateva seminte. Conditia e sa fie rosia coapta bine bine, sa fie de la un producator local, sa aiba miros de pamant si tara, si aroma din copilarie. Stiu ca 5-10 seminte imi ajung, acum 2 ani vecina a pus 30 seminte si au ajuns rasadurile ei la inca 5 persoane.
Cum fugim de hibrizi: rosiile hibride au forma perfecta, toate sunt la fel, una mai perfecta ca cealalta, poate una cu 5gr mai mare/mica. Pe cand rosiile traditionale, autentice au forme strambe, crete, sunt si mici si de 3 ori mai mari. Nu luati din supermarket, ci de la tarani autentici, simpli.
Da, e posibil sa nu germineze sau sa nu rodeasca aceste seminte (se intampla la soiurile hibrid) dar merita sa incerc. In cel mai rau caz ma duc iar la piata sa iau 5 fire de rasad.

Seminte de marar
Din popor se spune ca semintele de marar se colecteaza cand vor cadea ele. Bunicii ar pune o bucata de hartie in jurul vrejului de marar, si tot ce cade se colecteaza. Eu nu am marar desi seman de 3 ani dar  am colectat ce a cazut de pe vrejul luat pentru ...muraturi. Ii mai dau o sansa :)). Incolteste in 3-4 saptamani (ca si patrunjelul)

Usturoi
Din caciuliile de usturoi cumparate am pastrat cateii mai mici care imi era lene sa ii curat. Acestia se planteaza direct in pamant, cu tzepul in sus, si acopera usor cu pamant. Eu pe astia de februarie i-am pus la incoltit in apa si o sa ii dau afara mai tarziu.


Rucola
Anul trecut am avut seminte pentru germinator (bio/eco/whatever). O parte le-am semanat in pamant, cateva fire le-am rasat sa infloreasca si sa faca seminte (pastaile au 5-6 seminte fiecare). Am cules pastaile si desfacut semintele.

Ridichi
Am pastrat cateva din semintele de germinat.

Pentru petunii si condurasi: am cules seminte din ghivece dar si de pe strada :). Adica am niste maidaneze :))

Muscatele si hortensiile se inmultesc prin butasire. Am butasi,o sa mai cer/primesc.

Fasolea se inmulteste foarte usor, din 4-5 boabe. Incolteste in 2zile.

Ghimbir/cartofi - e suficient o radacina care a incoltit, un cartof micut, si se dezvolta mai departe.Voi incerca si cu cartof dulce, am inteles ca incolteste mai greu.

Leusteanul sper ca se va descurca singurel mai departe din aceeasi radacina.

Narcise, lalele, irisi - bulbii se divid singurei si replanteaza. Cand nu mai am unde sa ii pun, fac mici ghivecele cu ei si le ofer cadou.

Orhideele fac frunze si radacini aeriene adica o noua planta fix pe ramurile de inflorire. Le las sa ajunga radacinile mari, apoi o desprind de mama si pun in acelasi tip de substrat.

Telina, pastarnac, patrunjel, sfecla rosie am reusit sa inradacinez din resturi: am taiat un disc de aprox. jumatate de cm din radacina din partea de unde ies frunzele si pus in apa. In cateva saptamani are frunzulite si radacini. Le folosesc pt consumat frunzele fragede, in salate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...