miercuri, 27 mai 2015

Cum explic prietenilor/familiei sa nu ne mai cumpere lucruri inutile???

Am decis cu ceva timp in urma sa traiesc mai 'simplist' - fara aspirator, fara microunde, fara 100 de cosmetice si 200 rochii etc. Ce fac insa cu rudele ce continua sa ne ia lucruri nedorite - in conditiile in care nu am nici spatiu sa le depozitez? si mai ales ca nici nu stiu sa refuz .... pentru ca vine drept cadou.  Pentru multe persoane sa refuz un cadou este insulta, si desi spun ca nu dorim cadouri  - in continuare primesc lucruri ...
Astazi, ce fac, e sa le donez la centrele de colectare, dar nu mi se pare un proces normal - in continuare am impresia ca primim cadouri de rasfatz/cumparat atentia noastra dar ... nu mai vreau prostioaaareee in casa :) .

Am incercat sa le vorbesc despre minimalism si cat de important este sa oferim sentimente. Si ca sa am un lucru nu ma face sa mai simt mai bine.  Din pacate in zilele noastre a devenit ceva obisnuit de a cantari dragostea si afectiunea cu lucruri si cadouri.  

Limita intre a lua cadourile din politete si refuzat lucrurile este delicata.  De obicei le explic ca incerc sa imi simplific viata si lucrurile din casa mea... In plus, incerc sa nu dau cadouri,  pt a nu starni ciclul: cadou dat- cadou primit  gesturi ce apar din obligatie; in plus daca cineva imi da in cadou nu inseamna ca trebuie sa ii dau alt cadou.

O solutie pentru mine este... freecycle.org (site de donat lucruri) - in speranta ca sunt persoane care au nevoie cu adevarat de ele.


Si atunci, ce cadouri putem face/ e ok de primit?
-intreb ce au nevoie
-gatesc ceva( o prajitura/inghetata) sau vin cu un ghivecel cu plante aromatice etc
-consumabile: cafea, vin, ciocolate, gel de dus cu arome,  etc.
-card de cumparaturi, bilete la cinema/ teatru/ parcuri/ restaurante /concerte etc etc.
-cu prietenii apropiati, in loc de cadouri, o idee faina e de iesit la restaurant la o aniversare, si fiecare isi plateste consumatia. Practic oferim cadou timp petrecut impreuna :). Pana la urma, amintirile clipelor petrecute impreuna sunt mai lungi decat un lucru depozitat prin casa
-daca bunicii/rudele vor sa ofere ceva cadouri la copii, se pot spune saofere experiente: un curs de gatit/pictura/muzica/dans - ceva ce sa ii placa si copilului

10 comentarii:

  1. In familia mea sunt persoane care nu pricep nicicum ca toate hainele aduse cadou(nu inteleg de ce in Romania se tot dau haine cadou) nu numai ca nu ne fac placere, dar nu mai stim ce sa facem cu ele. Am repetat asta de zeci de ori , asa ca degeaba zic ca nu vreau NIMIC material. Cred ca pentru unii e mai usor sa dea bani decit sa petreaca cu copiii familiei un moment impreuna, cind peste ani amintirile acelor momente ramin.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu am aceasta problema cu cadourile romanesti - unei rude i-am spus deschis: NU VREM CADOU pt ca stiu ca ai datorii cacalau si a inceput sa planga, ca ce va zice copilul despre ea? (copilul avea 2 luni deci nu zicea mare branza).

      E atat de .... inradacinat incat ... fac eforturi sa le directionez atentia ca eu apreciez lucruri ne-materiale.

      Aici la sfarsit de an am dus cadou cate o floare in ghivecel. Ghici ce au dus 2 romance? cafea, ciocolata, parfum. Inclusiv la secretara!!

      Ștergere
  2. Asta cu parfumul mi se pare exagerat...dar si eu am auzit pe cineva(romanca).
    Ciocolata dau si eu daca vreau sa ofer ceva cuiva. Cafea nici vorba.
    In Romania se ofera cadouri mult mai consistente decit aici, asta-i clar. Cred ca-s ramasitele comunismului cind cu un sapun, o cafea, un Kent...cumparai tot felul de servicii.

    RăspundețiȘtergere
  3. De câțiva ani eu nu mai primesc cadouri nedorite, am spus tuturor apropiaților că singurul lucru pe care mi-l doresc sunt călătoriile și că dacă vor să-mi dea ceva, să-mi dea bani. A fost șocant la început dar s-au obișnuit cu ideea și de atunci părinții, sora mea și soțul pun bani împreună (la care mai adaug și eu) și fac o excursie frumoasă. Cu prietenii nu fac schimb de cadouri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. frumoasa ideea. La mine nu merge :) - am propus sa ia copilul si sa cumpere ce alege copilul

      Ștergere
  4. ioi....sunteti norocoase :)) prietenele mele (putine tare) sunt imprastiate pe tot globul asa ca singurile cadouri pe care le primesc de la ele sunt felicitarile virtuale si sms-urile :))

    in rest cu familia, cred ca a mea e mai atipica? din aia extinsa nu primesc cadouri, insa am o problema cu mama care nu intelege ca un lucru mi-e esuficient si n-am nevoie de duplicate la fiecare chestie din casa si imi cumpara tot felul de lucruri (80% din prosoapele de bucatarie sunt de la ea si am atatea incat pot sta 1 luna linistita fara sa le spal :))) , si mi-e tare greu sa o refuz (cu mileurile spre ex. cand ma intreaba de cinspe ori "si chiar nu il vrei?" "nu iti trebuie?" sau "nu iti place" (si asta e adevarata lovitura sub centura....)
    iulia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mileuri??? si mai indraznesc sa ma plang :D - promit sa nu mai fac!!
      Asta cu NU ITI PLACE e lovitura dura...

      Ștergere
    2. Aflati ca eu sunt o sadica si zic clar ce nu-mi place si i le dau sa si le puna in bagaje sa si le duca inapoi. Servete de bucatarie si fete de masa am primit si eu. Mileuri n-are nici mama.
      Produsele alimentare pe care le primesc sunt in cantitati astronomice, gen 2 kile de telemea, kilograme de nuci, de mac... etc, ceea ce pe moment imi provoaca oarecare enervare pentru atita risipa, dar peste citeva luni o sa-mi prinda bine. Poate unora li s-ar parea fain ca orice as cere de mincare, primesc de vreo 4-5 ori mai mult...dar cu timpul evit sa mai cer ceva chiar din cauza asta.

      Ștergere
    3. dap mileuri....lucrate de mama manual....la cate de pretuite sunt pe aici (si tarile din jur din cate am vazut) stiu sigur ca sunt o comoara financiara :)
      au valoare sentimentala insa pt mine - nu tin lucruri multe, dar pe alea de la mama pur si simplu nu le pot da :)
      iulia

      Ștergere
  5. La mine e vorba doar de familie, ca prietenele sunt ca la tine: putine si departe(mai bine putine si bune zic eu).
    Dar la mine in familie e complicat cu cadourile, degeaba repet ca nu ne trebuie, primim haine, pe care in ultima vreme am reusit sa le pasez inapoi pe motiv in general ca nu ni-s bune, nu-s genul nostru, etc. Vine mama , apare cu cadourile(peste masura ), vorbeste cu copiii in prima zi, apoi in general suna pe toata lumea la telefon, citeste presa pe internet si nu e cu noi decit fizic. As prefera fara cadouri, dar prezenta, interesata , implicata.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...