Dar care este bugetul familiei? Cum il aflu? Ei bine bugetul reprezinta niste numere asadar implica o lista si calcule. Alta solutie nu exista: pix si hartie si scris acolo:
1. INPUT. Adica ce venituri imi intra si in ce date. Daca incasarile sunt variabile e cu atat mai dificil pentru mine-pentru ca am nevoie de facut o estimare pe ultimile luni, dar si fixare a unui minim
2. am scris toate facturile si valorile lor si ratele. TOATE. Am scris si datele de plata - asta e important pt ca vreau sa platesc la timp pt nu a avea penalitati. Apoi un total.
3. Am scris cheltuielile marunte si grupat pe zone specifice: mancare pe saptamana 1/mancare saptamana 2 etc., Fun & out (aici am inclus iesit in oras, cosmetica, cadouri, tuns etc etc etc), fondul de haine si cosmetice, masina, asigurari si medic etc. Eu am ales sa am nume sugestive dar si haioase - e mai usor de vazut in ansamblu 7 grupuri decat 50 de chitante.
Toti pasii acestia nu au implicat limitari, eforturi, schimbari. Nu implica spus NU. Nu implica frustrari. Mi-am facut doar o evaluare a situatiei actuale, imi ia maxim 10 minute saptamanal de scris pe foaie cele cheltuite. Si salvat foaia :)) (ca am un obicei fantastic de a le pierde...)
In final imi pot face o schema :
4. faza de atac: dupa 2-3 luni cu cele de mai sus notate iau foile la rand si analizez. Si apoi am cautat alternative. De ex. am blufat si renegociat contractul la Vodafone la 4 euro; am renuntat la cablu si alte telefonii ramanand doar cu abonamentul Vodafone, am vazut ca abonamenul de gym il folosesc prea rar asa ca l-am inchis, am vazut ca am perioade cand nu voi folosi abonamentul de transport asa ca am combinat cu cate o cartela de transport si am iesit putin mai ieftin; am scos desfasurator de cont si vazut cheltuielile cu tranzactii bancare si reorientat spre solutiile gratis, am evaluat programul de pensie privata si vazut ca e randament mic asa ca am oprit, am schimbat tipul de abonament la Electica si in final platit mai putin etc etc.
5. tot ce se obtine in plus de la 4 se pun deoparte. Pe cei cu rate eu recomand sa directioneze acesti bani la platit datoriile/ratele - pt a anula dobanda la dobanda la dobanda...si a ajunge pe zero
6. Dupa inca 2-3 luni in care am bugetul notat, pot estima si cheltuielile variabile: mancarea pe sapt, fun & out, fond de haine si cosmetice, masina etc. si estimat valoarea si pus in plicuri. Da, eu sunt de moda veche, scot cash si pus in plicuri. Dar merge si scris pe hartie si respectat pragul de cat sa cheltui. Astfel imi voi putea crea o frana: daca am dat deja pe cosmetice intr-o luna atunci ma opresc in a cheltui si pe haine etc. In plus marele avantaj este ca in caz de o luna proasta sau mai rau o perioada proasta(pe avarie, cum ii zic eu), pot sa tai f. usor cu totul fondul de masina(ba se poate vinde masina pt 4-6 luni pana cand venitul revine), adus la minim fondul de de haine si cosmetice, 0 pt fun & out si toate astea pt a nu ataca fondulla mancare & facturi/rate... sectiuni ce pot duce la probleme in cascada (penalizari crescute la rata casei sau mancat prost => sanatate jos, frustrari si suferinta etc etc)
Economul din mine isi ia notite :)
RăspundețiȘtergeredaca esti economa atunci nu ai de ce sa iei notite :) - deja si aplici :))
ȘtergereNu imi vine sa cred ca mi-am redus abonamentele la telefon cu 16 euro pe luna :)
RăspundețiȘtergere16 x 12 = 184 euro pe an, cu efort de 15min. Cred ca sunt cele mai bine minute muncite de tine.
ȘtergereSi eu ies rar la restaurant. Si gandesc ca si tine - de aceea mi-am facut buget: in caz de situatie critica pot renunta la restaurant si la cosmetice si la facturi dar fara sa nu ating bugetul de mancare (care imi da si liniste sufleteasca ca nu sunt chiar saraca dar si sanatate).
RăspundețiȘtergereLa mine la mancare nu se duc f. multi bani - facturile sunt mai mari -http://iubescorasulmeu.blogspot.be/2015/07/bugetul-colorat-e-mai-simpatic.html. Apoi am remarcat ca un meniu organizat pe saptamani ies mai bine pt ca reduc ce arunc, ca pot tine variat si cu atentie si lua produse locale si de sezon deci pot sa cheltui mai putin. Evident ca asta implica timp, dar pana la urma situatia de avarie inseamna ca nu mai am job asa ca ramane jobul meu de...a controla cheltuielile si a le tine la minim.